احادیث و سخنان

احادیث پیامبر به روایت امام هادی

امام هادی احادیثی چند را به نقل از اجداد خود از پیامبر روایت می کند از جمله این احادیث عبارتند از :
۱ – مسعودی می گوید : محمّد بن فرج در محله معروف به (سرای غسان) واقع در شهر گرگان برایم نقل کرد : ابودعامه به من گفت : به عیادت امام هادی – که بیمار بود و بر اثر بیماری در آن سال وفات کرد – رفتم ، همینکه خواستم از حضور حضرت مرخص شوم ایشان فرمودند : ای ابودعامه حقّت بر ما واجب گشت . دوست داری برایت حدیثی بگویم که خشنود شوی ؟
گفتم : یابن رسول اللّه چقدر به احادیث شما نیاز دارم !
حضرت فرمود : پدرم محمّد بن علی از پدرش علی بن موسی از پدرش موسی بن جعفر از پدرش جعفر بن محمّد صادق از پدرش محمّد باقر از پدرش امام سجاد از پدرش سیدالشهدا از پدر بزرگوارش امیرالمو منین برایم نقل کرد که فرمود : پیامبر اکرم به من گفت : یا علی بنویس .
گفتم : یابن رسول اللّه چه بنویسم ؟
فرمود : بنویس : ( (بسم اللّه الرحمن الرحیم) (ایمان) آنست که با دل آدمی عجین گردد و کردار و اعمال ، مصدق آن باشد . امّا (اسلام) آنست که بر زبان جاری می شود و شرعیّت ازدواج حاصل می گردد . . .) .
ابودعامه می گوید : گفتم : یابن رسول اللّه به خدا نمی دانم کدامیک بهتر است : متن حدیث یا سند آن ؟
امام هادی فرمود : این (حدیث را) صحیفه ای است به املای پیامبر و خط علی بن ابی طالب که نسل به نسل از پدرانمان به میراث برده ایم . . . (۷۱)
این حدیث شریف به تفاوت میان (ایمان) و (اسلام) پرداخته است و فرق آنها را چنین بیان می کند : (ایمان) آن حالت نفسانی است که ضمیر و قلب انسان را فرا می گیرد و با موجودیت آدمی می آمیزد و نتیجه طبیعی و بیان آن به وسیله اعمال صالحی است که از انسان های مو من به خداوند سر می زند و به منصه ظهور می رسد . امّا (اسلام) با ادای شهادتین به زبان حاصل می گردد و خون ، مال و ناموس گوینده آن محترم می شود و دیگر آثار وضعی مترتب بر ادای شهادتین بر آن بار می گردد و حلیّت زناشوئی از آثار آن است) .
۲ – حسن بن علی از امام هادی به نقل از پدران بزرگوارش نقل می کند که امیرالمو منین فرمود : شنیدم پیامبر اکرم می گفت :
(در روز حشر منادی فریاد می زند : یا رسول اللّه ! خداوند پاداش اولیا و پیروان تو و اهل بیت بزرگوارت را که برای خاندانت محنت ها کشیدند و با دشمنانت سر ستیز داشتند به تو واگذار نموده است هر طور می خواهی آنان را جزا و پاداش بده و من خواهم گفت : پروردگارا آنان را در بهشت جای ده و این همان (مقام محمودی) است که خداوند به من وعده داده است . . .) . (۷۲)
اهل بیت – علیهم السلام – پرچم اسلام را با سرافرازی به اهتزاز درآوردند و با ستمگران و کجروان به نبرد برخاستند و در تمام حالات مدافع کرامت و حقوق انسانی بودند و هرگز از حقگویی لب فرو نبستند . دشمنان جنایتکار آنان نیز از پای ننشستند و اجساد پاک این خاندان مطهر را آماج ضربات شمشیر و نیزه ساختند و در به شهادت رساندن آنان بر یکدیگر سبقت جستند . خداوند پاداش این خاندان و دوستداران آنان را (بهشت) قرار داد تا در آن هر گونه بخواهند تصرف کنند . امید آنکه خدای متعال ما را نیز از زمره محبّان خاندان نبوت قرار دهد .
۳ – امام هادی – علیه السلام – به سند خود از اجداد و پدران گرامی خویش نقل می کند که پیامبر اکرم ( – صلی اللّه علیه و آله -) فرمود :
(خداوند را به سبب نعمت هایی که به شما ارزانی داشته است دوست بدارید، مرا نیز بخاطر دوستی خداوند دوست بدارید و اهل بیت مرا هم دوست داشته باشید . . .) . (۷۳)
پیامبر بزرگوار دستور می دهد خداوند را دوست بداریم زیرا او سرچشمه هر نیکی و بخشش است و هستی انسان از اوست همچنانکه دستور می دهد تا حضرتش و اهل بیت گرامیش را دوست داشته باشیم زیرا در حقیقت دوستی آنان دوستی خدا را به دنبال دارد .
۴ – امام هادی – علیه السلام – به سند خود از پدران خویش نقل می کند که پیامبر اکرم ( – صلی اللّه علیه و آله -) فرمود :
(روز قیامت من شفاعت چند گروه را به گردن می گیرم : الف – دوستداران و متمسکان به اهل بیت من . ب – مدافعان از اهل بیتم در برابر دشمنی ها . ج – هر کسی حوایج اهل بیت مرا برآورده سازد . ه – – هر کس مشکلات آنان را بر طرف کند . . .) . (۷۴)
پیامبر بزرگ اسلام بر لزوم دوستی اهل بیت عصمت و طهارت تاءکید می ورزید و مهر به آنان را بر هر مسلمانی واجب می دانست زیرا پیروی از آنان امت اسلامی را از هر گونه اختلاف ، دوگانگی ، تفرقه و انحراف باز می دارد . و ضمانتی است برای سلامت دین و دنیای مسلمانان در تمام ادوار تاریخ .
۵ – امام هادی – علیه السلام – به سند خود از پدران گرامی خویش نقل می کند که پیامبر اکرم ( – صلی اللّه علیه و آله -) فرمود :
(خداوند متعال می گوید : (ای آدمیزاد ! با من به انصاف رفتار نمی کنی ، من با نعمت هایم به تو محبت می کنم و تو با ناسپاسی و گنهکاری با من کینه توزی می کنی ، نیکویی و خیر من به سوی تو سرازیر است و شرّ و بدی تو به طرف من بالا می آید . فرشته ای بزرگوار در هر شب و روز همچنان اعمال قبیح تو را ثبت کرده برایم می آورد، ای آدمیزاد ! اگر اوصاف خودت را از دیگری می شنیدی و نمی دانستی که این اوصاف متعلق به کیست بسرعت کینه شخص موصوف را در دل می گرفتی . . .) . (۷۵)
این حدیث شریف انسان را به نیکوکاری و دوری از اعمال مبغوض نزد خداوند دعوت می کند و تفسیر آیه شریفه ( (الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح)) (۷۶) می باشد . خداوند متعال بندگان را طبق اعمالی که در دنیا انجام داده اند پاداش می دهد .
۶ – امام هادی – علیه السلام – به سند خود از پدران گرامی خویش نقل می کند که پیامبر اکرم ( – صلی اللّه علیه و آله -) فرمود :
(دخترم (فاطمه) نامیده شده است زیرا خداوند تبارک و تعالی او و دوستدارانش را از جهنم دور کرده است و میان آنان و دوزخ فاصله انداخته است . . .) . (۷۷)
اخبار متواتری از پیامبر اکرم در فضیلت بانوی زنان دو عالم و پاره تن رسول اللّه فاطمه زهرا – سلام اللّه علیها – به دست ما رسیده است ، از جمله این احادیث ، حدیث شریف فوق است که با صراحت اعلام می دارد : خداوند فاطمه زهرا و دوستداران او را از آتش دوزخ بر کنار داشته است .
۷ – امام هادی – علیه السلام – به سند خود از پدران خویش از جدّ بزرگوارش امام محمّد باقر، از جابر بن عبداللّه انصاری نقل کرده است که می گفت :
(در کنار پیامبر اکرم بودم ، علی – علیه السلام – نیز در سمت دیگر حضرت قرار داشت که دیدیم عمر بن الخطاب در حالی که مردی را محکم گرفته بود نزد رسول اللّه آمد، حضرت فرمود : این مرد چه کرده است ؟ عمر گفت : یا رسول اللّه ! این مرد از شما نقل می کند که گفته اید : هر کس بگوید : ( لا اله الا اللّه ، محمّد رسول اللّه) وارد بهشت خواهد شد و این مطلب را اگر مردم بشنوند در انجام اعمال نیک و واجبات کوتاهی خواهند کرد آیا شما چنین گفته اید ؟ پیامبر اکرم ( – صلی اللّه علیه و آله -) پاسخ داد : آری ، بشرط اینکه به دوستی و امامت این شخص معترف و پایبند باشند و به امام علی امیرالمو منین اشاره کرد) . (۷۸)
شکی در این نیست که تمسک به ولایت امیرالمو منین و اعتراف به منزلت والا و مرتبه بلند امام موجب رهایی از آتش دوزخ است و اخبار بدین مطلب تصریح کرده اند .
۸ – امام هادی – علیه السلام – به سند خود از پدران گرامیش نقل می کند که : امیرالمو منین از پیامبر اکرم این حدیث را نقل می کرد :
(یا علی هنگامی که خداوند آدم را آفرید من و تو را از نور خویش خلق کرد و در صلب او قرار داد . این نور، نسل به نسل منتقل شد تا آنکه در صلب عبدالمطلب قرار گرفت ، سپس نور من در صلب عبداللّه و نور تو در صلب ابوطالب مستقر گشت ، نبوت جز برای من و وصایت جز برای تو روا نیست و هر کس وصایت تو را منکر گردد نبوت مرا انکار کرده است و هر کس نبوت مرا منکر شود خداوند او را به رو در آتش دوزخ خواهد افکند . . .) . (۷۹)
خداوند متعال پیامبر عظیم الشاءن محمّد و جانشین او، علی را از یک نور آفرید و آنان پرتوافکن زندگی فکری و اجتماعی گشتند و زمین را از پلیدی های بت پرستی و خرافات جاهلی پاک کردند و مردم را از قیود بندگی رهایی بخشیدند . این دو بزرگوار یک نور و یک روح هستند در دو کالبد، و هر کس ولایت و وصایت علی را انکار کند در حقیقت نبوت پیامبر اکرم را منکر شده است و در آخرت نصیبی نداشته از زمره زیانکاران خواهد بود .
۹ – امام هادی – علیه السلام – به سند خود از پدران خویش نقل می کند که پیامبر اکرم ( – صلی اللّه علیه و آله -) به امیرالمو منین گفت :
( (یا علی محبک محبی ، و مبغضک مبغضی ؛) (۸۰) ای علی دوستدار تو دوستدار من است و دشمن تو دشمن من است . . .) .
اخبار متعددی داریم که تصریح می کند : هر کس امام امیرالمو منین را دوست داشته باشد پیامبر را دوست داشته است و هر کس بغض امام را در دل داشته باشد به رسول اللّه بغض ورزیده است . عمده این اخبار از پیامبر اکرم روایت شده است زیرا علی در حقیقت با پیامبر از یک نور است و در مدینه علم حضرت محسوب می گردد و پدر سبطین پیامبر؛ امام حسن و امام حسین و مدافع حضرت در تمام مواقف دشوار و تنگناها بود .
۱۰ – امام علی هادی – علیه السلام – به سند خود از پدران خویش از جد خود امیرالمو منین نقل می کند که حضرت رسول اللّه می فرمود : (هر کس که خشنود می گردد که خداوند را در روز حشر با ایمنی کامل ملاقات کند و از هراس بزرگ روز واپسین نباشد، باید تو را یا علی و فرزندانت ، حسن ، حسین ، علی بن الحسین ، محمّد بن علی ، جعفر بن محمّد، موسی بن جعفر، علی بن موسی ، محمّد بن علی ، علی بن محمّد، حسن بن علی و مهدی ، خاتم آنان را دوست بدارد .
یا علی ! در آخرالزمان قومی پدیدار خواهند شد که تو و فرزندانت را دوست خواهند داشت و شما را بر پدران ، مادران ، خواهران و خویشان خود مقدم خواهند داشت . یا علی ! مردمان آن زمان ، این قوم دوستدار شما را دشمن خواهند داشت در صورتی که اگر دوستشان داشته باشند برایشان بهتر خواهد بود بهترین درودهای خداوند بر این قوم باد، اینان روز قیامت زیر پرچم (حمد) خواهند بود و به پاداش اعمال دنیایشان گناهان آنان بخشوده خواهند شد و به درجات بالا خواهند رسید . . .) . (۸۱)
این روایت به روشنی منزلت رفیع دوستداران امیرالمو منین را نزد خداوند نشان می دهد و نتیجه این دوستی را ایمن در روز هراس بزرگ بیان می دارد . خداوند در آن روز موالیان ائمه را به بهترین وجه پاداش نیک می دهد و به درجه اولیای خود می رساند .
این روایت همچنین به صراحت امامت ائمه اثنی عشر را بر امت ، پس از پیامبر بیان می کند و آنان را مشعلداران هدایت و راهنمایان مردم به سوی نور معرفی می کند .
۱۱ – امام هادی – علیه السلام – می فرماید : پیامبر اکرم ( – صلی اللّه علیه و آله -) گفت :
(مردم دو گروهند : مردی که راحت کرد و مردی که راحت شد؛ امّا آنکه راحت شد (مو من) است که از رنج دنیا راحت گشت و به سوی رحمت خدا و پاداش کریمانه اش پرواز کرد . و امّا آنکه راحت کرد (فاجر و بدکار) است که با مرگ خود، مردم ، درختان و چهار پایان را از شرّ خود راحت کرد و به سوی کردار خود و نتایج آن از این جهان رفت . . .) . (۸۲)
این حدیث به ستایش از مو من و منزلت وی پرداخته است هنگامی که مو من از دنیا به سرای باقی می شتابد از رنج ، اندوه و سختی آن راحت می شود و در پیشگاه خدایی کریم قرار می گیرد که پاداش او را دو برابر می دهد و بر حسنات و درجات وی می افزاید . این حدیث همچنین فاجر را تحقیر کرده و می گوید مرگ او آسایش مردم را از شرّ و دراز دستی ها در پی خواهد داشت حتّی مرگ فاجر را موجب راحتّی درخت و چهارپایان می داند زیرا او سرچشمه شرّ است برای آنان . و پس از مرگ ، بدکار باید مکافات عملکرد دنیای خود را ببیند .
این احادیث بعضی از روایاتی بود که امام هادی از جد گرامی خویش رسول اکرم نقل کرده است که بخش عمده آن مربوط به فضیلت این خاندان معصوم و منزّه از هر گونه رجس و پلیدی می باشد .
برگرفته از کتاب زندگانی امام علی الهادی علیه السلام نوشته آقای باقر شریف قرشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *