اخلاق و فضائل

ائمه معصومین از خطاها لغزشها و انحرافات به دور هستند

«حِلم» به معنی عقل و هر چه از عقل صادر گردد، میباشد. «حَزْم» به سامان آوردن و استوار گرداندن امور است و آنچه ثبت و ضبط میگردد. در این فراز زائر به امامان معصوم علیهم السلام عرضه میدارد: همانا رای و نظر شما اهل بیت علیهم السلام همان علم الهی و نشات گرفته از آن علم است. پس هیچ شکّ و گمان و تخمین در آن راه ندارد و این نظر برگرفته از عقل سلیم است نه آنکه سفیهانه باشد و با توجّه به اینکه از علم خداوند و برگرفته از عقل سلیم است، استوار و محکم بوده و ثابت و ضبط شده است و هیچ شکّی در آن راه ندارد. بهترین رای و نظر آن است که افرادی که این نظر را میدهند، عالم به آن مساله و دارای فهم و عقل برای تدبیر و سنجش زوایای آن مطلب باشند و در امری نظر دهند که تخصّص و تجربه آنان باشد. قال علی علیه السلام: «اقْصر رَاْیک عَلی ما یَعْنیک». [۸۲۱] . امام علی علیه السلام فرمودند: رای و نظر خود را در حوزه صلاحیّت خود محدود کن. البتّه علاوه بر آنکه نظرِ اشخاص باید در حوزه تخصّصی آنها باشد، رای و نظرشان نباید با شریعت و دین در تضاد و مخالف با آن باشد. [ صفحه ۴۲۰] قال علی علیه السلام: «شَرّ الآراءِ ما خالف الشَّریعَه». [۸۲۲] . امام علی علیه السلام فرمودند: بدترین رای آن است که مخالف شریعت باشد. ائمّه اطهار علیهم السلام از آنجایی که دارای علم و عقل الهی هستند و در دین، ثابتقدم میباشند و از تمام خطاها، لغزشها و انحرافات به دور هستند و دارای تخصّص در تمام مسائلی که نیاز مردم به آن است میباشند و نظر آنان مطابق با دین است، لذا دارای رای و نظر والا و بدون کجی و نادرستی هستند، ولی با چنین مقام و موقعیّتی، آنان از خداوند میخواهند که رای و نظر آنان نادرست نباشد. قال علی بن الحسین علیهما السلام فی مُناجاته: «واَعوذُ بِکَ مِنْ دُعاءٍ مَحْجوب و رَجاءٍ مَکْذوب و حَیاءٍ مَسْلوب و إحْتِجاج مَغْلُوبٍ و رای غَیْرِ مُصیبٍ». [۸۲۳] . امام سجّاد علیه السلام در مناجات خود میفرمود: خداوندا به تو پناه میبرم از دعای محجوب و امید دروغین و دریدگی پرده حیا و احتجاجِ شکست خورده و اندیشه نادرست.
برگرفته از کتاب پرچم داران هدایت نوشته آقای احمد سجادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *