اخلاق و فضائل

ائمه معصومین بهترین بندگان خداوند

«عبده» پیامبر صلی الله علیه وآله عبد مطلق و بدون قید و شرط خداوند است. لذا در قرآن کریم واژه «عبد» به صورت مطلق درباره پیامبر صلی الله علیه وآله به کار رفته [۲۳۸] ، در حالی که درباره دیگر پیامبران، همراه با ضمیر آمده است. [۲۳۹] . این مطلب نشان میدهد که آن حضرت، در مقام عبودیّت به جایی رسیده بود که کسی غیر از ایشان به آن مقام بار نیافته بود و هیچ همتایی در عبودیّت الهی نداشته است. تا جایی که خداوند او را به خاطر عبد بودنش به معراج میبرد. به تعبیر دیگر قبل از آنکه به برّاق معراج سوار شود، بر برّاق عبودیّت نشسته بود. سفری که از آغاز تا پایان، بر اساس عبودیّت پیامبر صلی الله علیه وآله بوده است. چرا که اوّل حرکت و سفرِ پیامبر صلی الله علیه وآله، خداوند میفرماید: [ صفحه ۱۲۷] «سُبْحَانَ الَّذِی اَسْرَی بِعَبْدِهِ لَیْلاً…». [۲۴۰] . پاک و منزه است خدایی که بندهاش را در یک شب بُرد…. و در ادامه سفر نیز میفرماید: «فَاَوْحَی إِلَی عَبْدِهِ مَآ اَوْحَی». [۲۴۱] . و خداوند آنچه را وحی کردنی بود، بر بندهاش وحی نمود. «منتجب» یعنی برگزیده و بهترین شده از میان قوم. در حالی که این برگزیدن و بهترین شدن از روی اراده و اختیار است. «عبده المنتجب» یعنی بهترین بندگان خداوند و برگزیدهترین آنها یعنی رسول گرامی اسلام صلی الله علیه وآله، بنده مخلص و مطلقی است که خداوند او را برگزیده و تمام حجابهای میان خود و او را برچیده و او را به نهایت درجهایی که برای ممکنالوجود مقدّر بوده، بالا برده است و آن چنان وی را به خود نزدیک نمود، که دو «قوس» بیشتر با خداوند فاصله نداشت. «فَکَانَ قَابَ قَوْسَیْنِ اَوْ اَدْنَی». [۲۴۲] . تا آنکه فاصله او (با پیامبر) به اندازه فاصله دو کمان یا کمتر بود. «مرتضی» به معنی برگزیده و پسندیده شده است. در اینجا زائر شهادت میدهد که پیامبر اکرم – حضرت محمّد صلی الله علیه وآله -، بنده برگزیده شده از میان بندگان خداوند است و خداوند او را برای «رسالت» پسندیده است و او رسولی است که پسندیده شده خداوند گردیده است. شهادت بر رسالت پیامبر صلی الله علیه وآله بدان خاطر است که زائر اعتقاد خود را بیان نماید که: [ صفحه ۱۲۸] اگر کمالاتی برای ائمّه علیهم السلام ذکر میشود، آنان وارثان و پرورشیافتگان مکتب رسول خداوند علیهم السلام و فرزندان و عترت او هستند.
برگرفته از کتاب پرچم داران هدایت نوشته آقای احمد سجادی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *