اخلاق و فضائل

انتخاب ائمه معصومین از طرف خدا

«اجتباء» از «جبایه» به معنی جمع کردن است و «اجتباء» به معنی جمع کردن چیزی به عنوان انتخاب و خارج گرداندن می باشد. انتخاب افراد نیز چون از میان مردمان، جمع آوری و خارج می گرداند «اجتباء» گفته می شود.
«قدره» عبارت است از نیرویی که بتواند از روی اختیار و قصد کاری را انجام دهد و یا کاری را ترک نماید.
این فراز اشاره به آن دارد که خداوند با قدرت و توانایی که دارد (و با تمامی اوصافی که برای قدرت الهی بیان شده است)، ائمّه معصومین علیهم السلام را برگزید و آنان را از میان آفریده شدگان خود انتخاب نمود.
سبب گزینش ائمّه علیهم السلام بر دیگران، لیاقت هایی بوده که در وجود ائمّه معصومین علیهم السلام وجود داشته است. یعنی امامان معصوم علیهم السلام خداوند را برای بندگی و عبادت برگزیدند و فقط به او توجّه نمودند و خداوند نیز آنان را به عنوان بندگان صالح خود برگزید. چرا که خداوند هر که از رسولان را بخواهد (یعنی لیاقتی داشته باشد) برمی گزیند. «لَکِنَّ اللَّهَ یجْتَبِی مِن رُّسُلِهِ مَن یشَآءُ».[۱] . ولی خداوند از میان رسولان خود، هر کس را بخواهد برمی گزیند.
همان گونه که خداوند، یونس را برگزید و او را از صالحان قرار داد. «فَاجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَجَعَلَهُ مِنَ الصَّالِحِینَ».[۲] . پروردگارش او را برگزید و از صالحان قرارش داد. و ابراهیم را برگزید و به راه مستقیم، هدایت فرمود. «اجْتَبَاهُ وَ هَدَاهُ إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیمٍ».[۳] . او (ابراهیم) را برگزید و به راه راست هدایت فرمود. و آدم را برگزید و توبه او را پذیرفت. «ثُمَّ اجْتَبَاهُ رَبُّهُ فَتَابَ عَلَیهِ».[۴] .
سپس پروردگارش او (آدم) را برگزید و توبه اش را پذیرفت. از آنجایی که امامان معصوم علیهم السلام در امر تبلیغ دین با پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله شریکند (همان گونه که در فراز «ارتضاکم لغیبه» بیان شد)، و خداوند وعده فرموده هر کس از رسولان را که بخواهد، برمی گزیند، ائمّه علیهم السلام را نیز برگزید. عن برید العجلی قال: قُلْتُ لابی جَعْفَرِ علیه السلام قُولَ اللّهِ تَبارَکَ و قُولُه تَعالی: «… وَ جَاهِدُوا فِی اللَّهِ حَقَّ جِهَادِهِ هُوَ اجْتَبَاکُمْ»[۵] قالَ: «اِیانا عَنّی ونَحنُ المُجْتَبُونَ».[۶] . برید عجلی گوید: از امام باقر علیه السلام درباره آیه «و در راه خداوند جهاد کنید آن گونه که حق جهادِ اوست. او شما را برگزید»، سؤال کردم (که منظور آیه، چه کسانی است). امام علیه السلام پاسخ فرمود: خداوند ما را قصد کرده، ماییم برگزیدگان.
سلمان فارسی (که از اصحاب رازدار پیامبر صلی الله علیه وآله و حضرت علی علیه السلام بود،) روایتی از پیامبر، پیرامون آیات ۷۷ و ۷۸ سوره حج نقل می کند که در آن پیامبر صلی الله علیه وآله فرموده اند: «عنّی بِذلک ثَلاثَه عَشَرَ رَجلاً خاصَّهً دُونَ هذِهِ الاُمَّهِ فَقال سَلْمانُ: بَینْهُم لَنا یا رَسُولَ اللّهِ؟ فَقال: أَنَا و أَخی عَلی وَ أَحَدُ عَشَر مِنْ وُلْدی».[۷] . منظور از آیه و برگزیدگان، سیزده نفر مرد که برترین هستند می باشد. سلمان عرض کرد: ای رسول خدا این افراد را معرّفی فرمائید. پیامبر فرمودند: من و برادرم علی و یازده نفر از فرزندانم.
————————————————————————————————————————————–
پی نوشت ها:
[۱] سوره مبارکه آل عمران، آیه ۱۷۹٫
[۲] سوره مبارکه قلم، آیه ۵۰٫
[۳] سوره مبارکه نحل، آیه ۱۲۱٫
[۴] سوره مبارکه طه، آیه ۱۲۲٫
[۵] سوره مبارکه حج، آیه ۷۸٫
[۶] کافی، ج ۱، ص ۱۹۱٫
[۷] بحارالانوار، ج ۳۱، ص ۴۱۴٫
منبع: پرچم داران هدایت، تدبری در زیارت جامعه کبیره؛ سید احمد سجادی؛ انتشارات اسوه؛ چاپ اول خرداد ۱۳۸۸٫
برگرفته از کتاب دانشنامه امام هادی علیه السلام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *